Köpvillkor

 Köpvillkor 2023-04-10 


1 Godkännande av köpvillkor

1.1 När kund beställer en vara hos oss, ska denna på eget ansvar läsa igenom och godkänna köpvillkoren, oavsett om beställningen görs via fysiskt köp, telefon, e-post eller direkt via nätet. Iconic Interiör kan uppdatera köpvillkoren. Det är därför upp till dig som kund att läsa igenom villkoren vid varje köptillfälle. Vi skriver alltid ett datum då villkoren är ändrat senast, så har du lagt en order innan dess så tillämpas de då aktuella köpvillkoren vid köptillfället.


2.Bolagsinformation

2.1 Iconic Interior bedrivs juridiskt av Eventail Invest AB i Sverige med organisationsnummer 559149-0411. Företaget innehar FA-skattesedel och följer svensk lagstiftning. VAT- Nummer SE559149-041101 


2.2 Kontaktuppgifter: Eventail Invest AB. Storgatan 113B, 90333 Umeå  Mail: info@iconicinterior.se

 

2.3 Alla Iconic Interiör egna bilder och texter skyddas av upphovsrättslagen. Dessa äger vi fulla rättigheter till. Vill du låna bilder så går det självklart bra om du länkar/uppger www.stylelevel.com som bild/text/länk källa. Andra företag får EJ låna bilder och texter utan vårt tillstånd.


3.Åldersgräns

3.1 Du måste vara 18 år för att handla hos Iconic Interör. Personer som är under 18 år kan beställa i godkänt samråd med målsman. Eventail Invest AB ansvarar ej för beställningar gjorda av minderåring utan målsmans godkännande. 


4.Priser

4.1 Alla priser är inkl. moms (25%) inom EU. Om momsen ändras, förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp. För länder utanför EU är momsen inte inräknad. Frakt tillkommer i kassan. I länder utanför EU kan tullavgifter tillkomma. Det är upp till kunden att ta reda på vilka ev tullavgifter i respektive land som tillkommer.


4.2 Våra priser kan ändras av omständigheter som Eventail Invest AB inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.


4.3 Minsta ordervärde 1 SEK


4.4 Alla varor förblir Eventail Invest AB egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.


5.Fraktkostnader

5.1 Frakt & exp avgift anges i kassan


  1. Leverans

6.1 Vi skickar alla paket med DHL, Postnord eller Schenker. 

6.2 Leveranstid Vår målsättning är alltid att leverera så snabbt som möjligt, och vi meddelar alltid via e-mail/telefon om en vara p.g.a. olika anledningar inte kan levereras eller är försenad.  Kunden har alltid rätt att häva sitt köp om leveranstiden har blivit längre än beräknat.


6.3 Leverans till länder utanför Sverige:

 Just nu säljer vi enbart på den svenska marknaden.


7.Betalning

7.1 Vi tillhandahåller de största betalleverantörerna via shopify pay så som Visa, Klarna, Paypal osv


7.2 Faktura, konto faktura, delbetalning, kort och direktbetalning bank via Klarna och Klarna Checkout Sverige


Iconic Interiör tillhandahåller flera betallösningar via Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431.  När du godkänner Eventail Invest AB köpvillkor och betalar med någon av Klarna AB lösningar, godkänner du även Klarna AB villkor. Deras aktuella villkor hittar du på https://klarna.com/sv/villkor  Aktuella priser för respektive tjänst ser du i Iconic Interiör kassa webbshoppen. 



8.Ångerrätt

8.1  Iconic Interiör följer Distanshandelslagen (2000:274) som ger dig möjlighet att ångra köp inom 14 dagar.  


9.Öppet köp/Retur/Byte

9.1 Du har 14 dagars öppet köp från och med att du mottagit ditt paket.

 Notera. Returrätt gäller ej på förhandsbokningar/beställningsvaror  där vi tillverkar varan efter dina önskemål. 

9.2 Retur eller Byte Sverige: Du som kund står själv för returkostnaden till oss. Önskar du att returnera en vara så kontakta vår kundservice info@iconicinterior.se så hjälper vi dig vidare med din retur. 


Observera att vid en retur eller byte där du valt Klarna faktura eller konto som betalalternativ ansvarar du som kund själv för att hålla reda på förfallodatum och meddela Klarna att du har returnerat varan. Vi ansvarar ej för eventuella påminnelseavgifter som uppstått pga att du som kund ej meddelat Klarna att du returnerat varan eller ej betalat fakturan i tid. 


Du kan hantera och frysa din faktura samt förlänga förfallodatumet genom att logga in på Mitt Klarna eller genom att kontakta Klarnas kundservice.(www.klarna.com/se/kundservice)


Har du beställt flera varor men returnerat enskilda varor på din order kan du direkt betala för de varor på fakturan som du behåller samt eventuella frakt/emballage/expedition- och fakturaavgifter. 


Har du använt en eventuell rabattkod eller kampanj vid köp uppdateras returen efter rabattkodens villkor. 


Notera: Returrätt gäller ej på specialtillverkade produkter efter kunds önskemål så som posters, förhandsbokningar  eller andra specialbeställningar där kund tydligt blivit informerade om att returrätten ej gäller vid beställning.


9.3. Reservationer - Returer: Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpackning samt eventuella hangtags skall bifogas. Om så inte är fallet kommer en värdeminskning på 100% av varans värde att dras av vid återbetalning.


9.4  Iconic Interiörs rutiner och skyldighet vid återköp: Efter mottagandet av din retur granskar vi produkten samt återbetalar/krediterar ditt kort/faktura. Du får ett mail att vi mottagit din retur samt återbetalat/krediterat ditt kort/din faktura från PayPal/Klarna. Vi debiterar för eventuell retur- och expeditionskostnad.


Vi hanterar returer löpande under veckan. Räkna med en hanteringstid på 3, max 10 dagar vid hög belastning. Iconic Interiör har enligt distanshandelslagen 30 dagar att fullfölja en återbetalning vid retur/reklamation men vanligen sker detta betydligt snabbare.


10.Reklamationer, saknat kolli, felexpedierad vara och skadat gods

10.1 Reklamationer och skadat gods: Om du vill reklamera en vara ska du alltid skicka ett mail till info@iconicinterior.se  med ordernummer, namn och en utförlig beskrivning på vad som är fel på produkten. Bifoga gärna en bild på felet. När vi mottagit din reklamationsanmälan påbörjar vi ett reklamationsärende för att se på hur vi på bästa sätt löser det uppstådda problemet. När vi har godkänt reklamationen tillhandahåller vi en förbetald retursedel så att du kan skicka tillbaka varan till oss om vi inte löst ärendet på annat vis, med exempelvis delvis återbetalning.


I första hand vid reklamation brukar våra kunder få en ny vara om produkten är oanvänd eller att skadan är så pass stor att den inte går att laga.  Om skadan är så pass stor att det inte går att återställa varan alternativt att produkten är slut i lager återbetalar Iconic Interiör summan för produkten.


Observera att vi ej godkänner reklamationer om vi anser att skadan uppstått av naturligt slitage över tid.


Det är viktigt att du kontaktar oss före du skickar tillbaka en reklamation då vi endast står för returfrakten då du använt vår förbetalda retursedel.


Iconic Interiör har enligt distanshandelslagen 30 dagar att fullfölja en återbetalning vid retur/reklamation men vanligen sker detta betydligt snabbare.



10.2 Skadat gods: När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom  48H


10.3 Saknat kolli: Alla våra paket skickas med spårningsnummer. Om din leverans trots det saknas skall detta anmälas omedelbart till postombudet på ditt utlämningsställe, samt kontakta vår kundtjänst: info@iconicinterior.se


10.4 Felexpedierad vara: Läs din orderbekräftelse och se efter att den är korrekt. Trots att det är sällan, så kan det ibland bli fel när vi packar. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. info@iconicinterior.se


11.Outlösta Försändelser

11.1 Allmän information Konsumentköplagen (KKL):

”Om konsumenten är passiv och inte har utövat ångerrätten korrekt ligger det närmast till hands att se på reglerna om avbeställning i KKL. "Säljaren har då rätt till ersättning för sina kostnader enligt 41 § KKL.”


11.2 Iconic Interiör debiterar den faktiska fraktkostnaden vid outlöst paket. De innefattar våra frakt- och expeditionskostnader. Om du beställt en vara och ångrar dig efter att vi har skickat ut ditt paket måste du returnera paketet, om du inte vill bli debiterad denna kostnad. Mer info hittar du i köpvillkoren § 8 Ångerrätt och Byte Retur § 9 


12.Bedrägeriförsök

12.1 Alla försök till bedrägerier eller stöld polisanmäls och Iconic Interiör förbehåller sig rätten att häva köpet om detta befaras.


  1. Reservationer

13.1  Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar, tryckfel eller fel som ligger utanför vår kontroll. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella prisfel före och efter att beställningen är behandlad.  Vi reserverar oss även för eventuella färgavvikelser på produkter presenterade på Iconic Interiör.  Vi arbetar ständigt för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten, då ljus och färg kan vara olika på kunds skärmar/datorer. 


13.2 Force Majeure: I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall dessa utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


  1. Tvist inom Sverige ska i första hand lösas av Iconic Interiörs kundservice. 

Skulle du inte vara nöjd med det beslutet kan du ta hjälp av ARN som kan hjälpa dig som konsument att lösa en tvist.  


Du har även möjlighet att lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ärendet per automatik till korrekt nationellt ansvariga tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.


Iconic Interiör följer Arns eller motsvarande tvistlösningsorgans rekommendation vid tvistlösning. www.arn.se


14.2 En tvist gällande tolkningen alternativt tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgörs enligt punkt §14 ovan eller i sista skede av allmän domstol.


15 Personuppgifts-,  anti-spam cookie policy för Iconic Interiör . För att kunna genomföra ett köp och leverans kommer vi att begära all nödvändig information som erfordras för att utöva leverans till kund.

15.1 GDPR 


 General Data Protection Regulation. 


Du finns med i vårt kund & mailregister för att du är eller har varit kund samt om du anmält dig på vår e-postlista.


Om du har handlat från vår webbutik någon gång finns du i vårt kundregister och de uppgifter vi har om dig där är allt det som behövdes för att kunna leverera din order och slutföra det affärsavtal vi ingått med dig. De uppgifter vi har är namn, mailadress, telefonnummer och adress. Uppgifterna i webbutiken sparas från din senaste beställning lika lång tid som du har på dig att göra en reklamation enligt rådande konsumentköplag, detta är för att vi ska kunna hjälpa dig om du har frågor, hantera returer, reklamationer och liknande saker som kan röra varorna du handlat hos oss.


Hur dina uppgifter används?


Dina uppgifter används endast av Eventail Invest AB

med org. 559149-0411


Vi har aldrig, och kommer aldrig, att förmedla dina uppgifter till någon tredje part. Alla uppgifter du har sparade hos oss är endast relaterade till beställning av varor online samt för att du ska kunna motta vårt nyhetsbrev. 


Vill du ta del av dinauppgifter eller vill du att vi ska ta bort dina uppgifter?


Rättelse av uppgifter: 

Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter. 

*Du har ett pågående ärende med vår kundservice.

*Du har en pågående order som väntar på att  skickas eller delvis har skickats.

*Du har en obetald skuld hos Iconic Interiör oberoende av betalningsmetod

*Du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte.


Tillgång till uppgifter: 

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig via vår kundservice. Du kan kontakta info@iconicinterior.se , som skickar dina personuppgifter via e-post.


15.2 Vad som avses med personuppgifter: 


Detta innefattar personuppgifter så som namn, e-postadress, adress, telefonnummer, varor eller tjänster du köpt såväl som de uppgifter som ditt besök på vår site automatiskt medger, såsom IP-adress, webbläsarversion, operativsystem, webbadress som dirigerade er till vår site, datum och tidpunkt etc.


15.3 Anti-spam policy: Iconic Interiör medverkar inte till att skicka så kallat spam. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierad samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Sker automatiskt utskick ska kunden kunna avregistrera sig från dessa enkelt från en länk i e-postmeddelandet. Detta ska kunna ske utan att kunden måste göra en inloggning eller liknande. 


15.4 Cookies:  Vi använder cookies för att underlätta ditt besök på vår site, till exempel för att hålla reda på dina varor i kundkorgen. Vi använder ej cookies för att lagra personlig information om dig. Om du inte vill acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie.


Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.


http://www.konsumentverket.se/

& http://www.arn.se/

KOs ångerblanket: - LADDA NER HÄR-

Tvistelösningssida EU: www.ec.europa.eu/odr